Hoe zorg je voor een leven zonder spijt?

5 TIPS VOOR EEN LEVEN ZONDER SPIJT

Dit artikel bevat 461 woorden en heb je op 1min40sec gelezen

 

Bronnie Ware, een palliatieve verpleegkundige, heeft een lijst gemaakt van de vijf meest gehoorde spijtbetuigingen, die mensen uitspraken bij hun levenseinde. Dit zijn ze:

 

  • Ik wou dat ik de moed had gehad te leven zoals ik wilde in plaats van te leven zoals men van mij verwachtte.
  • Ik heb er spijt van dat ik zo hard gewerkt heb.
  • Ik wou dat ik de moed had gehad mijn gevoelens te uiten.
  • Ik vind het jammer dat ik het contact met mijn vrienden verloren heb.
  • Ik wou dat ik mezelf toegelaten had gelukkiger te zijn.

 

Toen ik dit las, deed het wat met me. Met jou ook?

Op welke punten voel je je aangesproken? Wat doet het met je? Neem je jezelf iets voor?

 

Ik dacht zelf aan een paar goede vrienden. Het contact was geminimaliseerd. Ik voelde me erin teleurgesteld. Ik nam me voor daar iets aan te doen! Want ik wil graag terugblikken op een leven, rijk aan fijne vriendschappen. 😉

 

Onderstaande tips kunnen helpen als je ook een leven zonder spijt wil:

 

  1. Elke dag is een nieuw begin

 

Ook al ging het tot nu toe niet zoals je het wilde, je kan elke dag een stap zetten. Elke dag kan een nieuw begin zijn. Val dus niet in de valkuil van te zeggen dat het toch geen zin heeft.

Ook als het een dag niet loopt zoals je zou willen, begin je gewoon de volgende dag opnieuw!

 

  1. Babystapjes

 

Wees tevreden met kleine stapjes.

Je hebt niet in één dag leren lopen. Je hoeft ook niet alles te kunnen in één dag. Zelfs een stapje vooruit en dan terugvallen op je achterwerk (zoals Luca nu leert lopen) is telkens gewonnen! Waardeer je inspanning in plaats van het resultaat. Je inspanning oefent je spieren, je durf, en creëert andere hersenbanen. Daardoor gaat het de volgende keer net een ietsje makkelijker!

 

  1. Vergeven kan helpen

 

Waar is het nodig dat je een ander of jezelf vergeeft? Waar koester je wrok? Teleurstelling? Boosheid? Door te vergeven, jezelf of de ander, maak je jezelf vrij en kan je weer een stap zetten.

 

  1. Durf!

 

Durf, moed en zelfvertrouwen zijn dingen die je kan leren. Bijvoorbeeld door te oefenen. Een aangepaste, versterkende mindset helpt om oefenexperimenten aan te gaan. Durf te investeren in jezelf om je zelfvertrouwen en innerlijk leiderschap te laten groeien. Welke stap kan jij daarin nu zetten?

 

  1. Neem een ‘groei’mindset aan

 

Soms denken mensen dat ze niet kunnen veranderen. Zo zetten ze zich vast.

Je kan wel degelijk veranderen. Zelfs op je DNA heb je invloed.

Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om je te uiten, informeer je daar dan over. Lees een goed boek. Volg een cursus. Breng het in praktijk. Elke dag een beetje groeien!

 

Wil je graag anders in je leven staan en weet je niet hoe?

Het traject Sterk Leiderschap geeft je tools om aan het stuur te staan van jouw leven. Vanuit innerlijke kracht, met meer plezier en gemak!  Lees er meer over.

PS: Ben je het beu dat je niet je volledige potentieel kan inzetten? Wil je daar verandering in brengen? Weet je dat je diep vanbinnen zelf moet veranderen? En dat een positieve mindset heel veel voor je zal betekenen? Heb je interesse in een jaartraject met mij, wetenschappelijk onderbouwd en ontzettend krachtig? Goed nieuws! Reserveer hier je scan-gesprek, waarin ik je tips en inspiratie geef voor jouw situatie. Meld je asap aan. Eerst komt, eerst maalt!

Ook interessant voor jou:

By |2018-09-16T18:04:32+00:00augustus 10th, 2015|Kracht van gedachten, Persoonlijke ontwikkeling|0 reacties

About the Author:

Laat een reactie achter