Stap uit de piekertrein. Met juiste vragen naar effectiviteit

Van piekeren naar effectiviteit

Stel je je ook af en toe zo’n vragen:

  • Doe ik het wel goed?
  • Hoe komt het dat het niet loopt zoals ik het wil?
  • Wat gaan ze denken?

Dat vragen stellen, doen we doorgaans onbewust. Vele vragen vinden hun oorsprong in onzekerheid. Daarbij zoekt het brein altijd naar antwoorden. 

Antwoorden kunnen in deze trend zijn:

  • Ik had het beter zo gedaan
  • Sukkelaar, dat was niet handig
  • Ze denken vast dat ik dom ben.

Het zoeken naar antwoorden, geeft net bewijs voor die twijfel en onzekerheid. Niet handig, want daardoor wordt onzekerheid, ongemak en stress versterkt. Met als gevolg piekeren, twijfel, verlamming, niets doen.

Herken je dat?

Als je erover nadenkt, is dit best een onhandige manier om je brein te gebruiken. Het is een onbewust, belemmerend gewoontepatroon, zeg maar.

Wat handiger zou zijn?

Je kan jezelf ook aanleren andere vragen te stellen. Dit zijn de stappen.

Word je bewust van een ongemakkelijk gevoel, stress of onzekerheid. Definieer waar je last van hebt. Wat is juist het probleem? Beantwoord dan deze vragen. Maak je alvast op voor wat mentale fitness!

  1. Wat is er goed aan dit probleem/deze situatie?
  2. Wat kan je doen om het te maken zoals je het wil?
  3. Wat kan je laten om het te krijgen zoals je het wil?
  4. Hoe kan je de eerstvolgende kleine stap met plezier zetten?

Wil je graag een voorbeeld? Lees dan nog even verder.

Karin merkt dat ze piekert over haar werk. Ze heeft last van stress. Ze wil het echt anders. Zo is ze het beu. Ze test bovenstaande vragen op haar situatie.

Wat is er goed aan? Ze heeft werk en dus een inkomen. De collega’s zijn leuk. Dat ze het anders wil, helpt haar om op zoek te gaan, te verdiepen en te groeien.

Wat kan ze doen om het te maken zoals ze het wil?

Ze besluit om te investeren in rustiger worden. Dat gepieker en haar snel opgejaagd zijn, daar kan ze zelf invloed op uitoefenen. Ze besluit om tijd te maken voor het volgen van het traject Sterk Leiderschap‘. Niet alleen gaat haar dat helpen om haar stress te beheersen en meer energie te hebben, ook helpt het om meer sturing te geven aan haar leven. Daardoor wordt het weer leuker.

Wat kan ze laten om het te krijgen zoals ze het wil?

Het piekeren vreet energie en lost niks op. Telkens als ze merkt dat ze piekert, neemt ze zich voor om die gedachten weg te sturen en zich te focussen op iets dat rust geeft.

Hoe kan ze de eerstvolgende kleine stap en volgende stappen met plezier zetten?

Ze oefent dagelijks met de tools uit de training. Het vraagt even organiseren maar ze merkt snel een groot verschil. Ze neemt zich voor om rust in te plannen. Korte momentjes. Ze zet haar wekker op haar smartphone, om er een gewoonte van te maken.

Karin merkt dat het werkt. Ze is rustiger. Positiever zelfs. Ze ziet meer kansen.

Ook haar leidinggevende is dit niet ontgaan en bood haar een andere jobmogelijkheid aan. Karin merkt nu veel meer waardering voor wat ze doet. Dat, en de nieuwe jobinvulling, geven haar voldoening. Een groot verschil met de situatie vóór het traject Sterk Leiderschap.

 

Wil jij ook dat het anders loopt in je leven? Ben je iets beu? Moet het anders?

Check hier op welke manieren ik je kan helpen!  Vraag gerust een life scan gesprek aan om af te stemmen wat bij je past.

Ook interessant voor jou:

By |2018-09-16T17:30:51+00:00februari 3rd, 2017|Kracht van gedachten, Persoonlijke ontwikkeling|1 reactie

About the Author:

Eén reactie

  1. […] houding is in dit soort situaties heel belangrijk. De keuze die maakt hoe je kijkt, bepaalt je houding. Je kan er de volgende formule voor […]

Laat een reactie achter