Stop met voornemens. Check hier wat wel werkt voor je succes

Goede voornemens

Heb je goede voornemens gemaakt voor 2020?
Veel mensen doen dat bij het nieuwe jaar.

Want natuurlijk wil je meer klanten of meer verdienen als ondernemer, een nog betere waarde leveren of zichtbaarder zijn, gezond en wat lichter wegen en ook meer tijd bij je gezin, voor je bucketlist of voor jezelf.

Het maken van voornemens kan je een goed gevoel geven. Je krijgt er energie van.
Vaak echter gaat het mis met het omzetten van voornemens in actie.

 

Hoe laat je ze uitkomen?

De hamvraag is dus: Hoe zorg je dat die voornemens ook uitkomen?

Want zeg nu zelf. Snel belandt het dieet in de prullenmand, blijft het fitnessabonnement in je sporttas steken of blijven die voornemens dromen en vervagen ze in het leven van alledag.

Liever kijken? Klik hier:

 

Waar gaat het mis?

Waarom is het lastig om goede voornemens te laten uitkomen?

Laten we eens checken. Neem een goed voornemen, of zelfs een droom of een doel, dat je hebt gemaakt. Bekijk het eens op deze manier: van welk van onderstaande punten heb jij dan wel eens last?

  1. Angst voor verandering
  2. Niet weten waar je moet beginnen
  3. Perfectionisme
  4. Te veel hooi op je vork
  5. Dromen is makkelijker dan actie nemen
  6. Uitstellen, als vorm van verzet tegen wat je wordt opgelegd

Dit is het lijstje dat Linda van der Wal beschrijft in haar boek Oude gewoonten, goede voornemens als het gaat om voornemens die gaandeweg geparkeerd worden.

En ja, het is herkenbaar. Mijn voornemen om een Ted x speech voor te bereiden is gestrand vorig jaar door te veel hooi op mijn vork. En hoewel ik me absoluut amuseer tijdens Toastmasters om mijn speeches te verbeteren, weet ik nu niet hoe verder voor mijn Tedx. Dromen is echt makkelijker dan actie! Zeker als er weer wat pleinvrees bij komt kijken en een volgende stap in zichtbaarheid. Dus … stel ik het uit.

Hoe werkt dat bij jou?

Een strategie en een plan!

Wat helpt dan wel om voornemens om te zetten in resultaten? Een strategie en een plan.

Met de juiste mindset, heldere doelen, een strategie, bijbehorend plan wordt implementatie veel makkelijker.

Omdat het helder is wat je gaat doen.

Veel ondernemers of professionals echter hebben geen strategie, laat staan een plan. Het blijft dan bij ideeën en voornemens. Die worden niet concreet. Integendeel, ze vervagen. Zo blijven ze waar ze zitten.

 

Simpele tools, samen doen

In het VIP Stroomversneller Business Event en het traject Stroom in Business reik ik deelnemers simpele tools aan om succes te hebben in elk gebied van hun leven. We maken ze concreet, nagelen ze vast en plannen het in. Het helpt daarbij dat er iemand meekijkt en deelnemers houden zichzelf accountable door verslag uit te brengen van hun acties.

Het is daarbij onzettend helpend om te horen dat ook een andere ondernemer last heeft van uitstelgedrag, het niet echt weet of de lat te hoog legt en te grote stappen wil zetten.

Deelnemers genieten ook van de succeservaringen van anderen, want het inspireert ze en helpt ze zelf ook volgende stappen te zetten!

Zo is ondernemen niet een eenzaam parcours, maar een aangename samen-leren-ervaring, met aanzienlijk resultaat!

 

Jouw strategie voor 2020

Ook voor jou wil ik graag dat je helderheid krijgt over je strategie en plan voor 2020. Daar wil ik je mee helpen.

Zodat je net als deelnemers aan het VIP Stroomversneller Business event kan zeggen:

‘Ik had geen idee hoe het aan te pakken. Nu is het helder. Ik kom er versterkt uit. Ik zie mogelijkheden en kansen. Mijn plan is klaar. Ik weet precies hoe het te doen.’

Wil je er nog specifieker bij stil staan, genieten van samen en van inspirerende ideeën, gestructureerd stil staan bij je zaak om van daaruit veel grotere stappen te zetten, dan ben je welkom op het VIP Stroomversneller Business event. In dit event zet je telkens, en op een verrassende en gestructureerde manier, een volgende stap. Of je nu beginner bent of al ervaren ondernemer.

 

Je strategie bepalen

Neem pen en papier erbij. Ik nodig je uit om direct mee te doen. Enkel luisteren of lezen brengt je niet verder.

Om je strategie te bepalen, ga je eerst terugkijken op het vorige jaar.

A.
Noteer wat het vorige jaar je heeft gebracht zakelijk, vooral wat je kan waarderen, wat je hebt gerealiseerd? Waar kijk je met trots op terug? Waar heb je aan gebouwd? Ga in op wat goed was, want je hebt een jaar lang je energie en levenskracht in gezet. Ga kijken naar de resultaten en je vooruitgang.

Denk ook aan je innerlijke staat (hoe je je gevoeld hebt), en aan cijfers als inkomsten, marketinginspanningen en zichtbaarheid, team en ondersteuning.

Zeker die innerlijke staat is belangrijk. Je energie bepaalt veel. Ervaar je stress, tekort, teveel, … dan loopt het niet optimaal en is het belangrijk daar verandering in te brengen.

Je staat waar je staat. Ga je niet vergelijken met anderen. Het is prima waar je nu bent. Dat is heel belangrijk.

Pauzeer hier even de video en schrijf dit neer.

Bureau Stroom bijvoorbeeld heeft op 3 peilers vooruitgang geboekt: op vlak van trainingen in bedrijven, loopbaancoaching en eigen trajecten. Ik voel me heel dankbaar voor klanten én voor samenwerkingen met collega’s : loopbaancoaches en trainers. Zo is er o.a. voor het traject Stroom in Business een samenwerking met Jelle Wierdsma van Groeimakers, waardoor we onze klanten nog beter kunnen ondersteunen in hun online zichtbaarheid en het vinden van klanten!

Om je strategie te vervolledigen, ga dromen.

B.
Bedenk hoe je wil dat het je zakelijk gaat over 12 maanden. Je ben in januari 2021. Als je terugkijkt: wat heb je gerealiseerd? Waar kijk je met trots op terug? Wat was er goed? Ga uit van een ideaal plaatje, waar je hart naar uit gaat, wat je het liefste wilt. je?

Beschrijf ook je innerlijke staat, hoe je je voelt. Beschrijf je gerealiseerde omzet/inkomen, marketingingspanningen, zichtbaarheid, team en ondersteuning die je hebt georganiseerd.

Neem hier even de tijd voor. Voor mezelf vind ik een innerlijke staat van rust, vrede en harmonie van belang, bijvoorbeeld. Ik help ook mijn klanten daarmee om, in de hectiek van elke dag, die rust en positieve energie te waarborgen.

 

Hoe geraak je van A naar B?

Maak nu een lijstje, wat in je opkomt, om van A naar B te geraken. Dat kan gaan van marketing en sales acties, tot optimaliseren van processen of administratie, dingen uitbesteden, tot andere diensten of producten ontwikkelen.

Welke vaardigheden wil je ontwikkelen? want als ondernemer word je niet geboren. Je kan telkens verder ontwikkelen. Zelf heb ik heel veel baat gehad bij het ontwikkelen van high level sales vaardigheden, die ik nu ook leer aan mijn klanten. Het maakt je dienst of product aanbieden zo veel aangenamer.

Hoe ga je zorgen dat je in de kijker komt?
Daar maak je een lijstje van.
Vind je dit lastig? Dat is normaal. Start alvast met wat je te binnenschiet. Ik geef straks nog enkele concrete voorbeelden.

 

Plan

Daarna bepaal je per kwartaal wat je ‘rotsen’ gaan zijn. Welke acties zijn belangrijk om te nemen, zodat je klanten kan aantrekken. Bepaal er per kwartaal 3 tot 7. Door dat te doen voor een heel jaar heb je overzicht, kan je beter zicht houden of het realistisch en haalbaar is.

 

Implementatie

Je maakt je eerste kwartaal concreet door per maand de sleutel acties op te lijsten en die in je agenda te zetten.

Dit is essentieel. Door tijd te voorzien in je agenda, plan je het in en wordt het concreet. Zo zorg je ervoor dat voornemens niet blijven bij voornemens, maar dat het in je agenda staat.

 

Voorbeelden van marketing en sales acties?

Enkele voorbeelden van concrete wekelijkse acties om klanten te krijgen zijn:

  • Tegen 3 mensen per week mijn marketingboodschap vertellen.
  • 1 keer per week netwerken.
  • x keer per week contact leggen met een warm contact.
  • y keer per week vragen of iemand nog een klant voor me weet.
  • z keer per week vragen of iemand op mijn mailinglijst wil komen.
  • a keer per week contact leggen met een doorverwijzer.
  • b keer per week een contact informatie /artikel sturen.
  • c keer per week # mensen per mail uitnodigen voor een event.
  • d keer per week follow up doen bij geïnteresseerden.

Ik hoop dat dit je volop ideeën geeft en wens je een succesvol 2020 toe.

 

 

Wil je samen met mij je plan maken?

Wil je een betere verdienste, meer voldoening én/of een grotere (tijds)-vrijheid?

Kom dan op woe 12 en do 13/2 naar het VIP-Stroomversneller Business-Event, Halen. Mooie omgeving, gelijkgestemde ondernemers, lekkere lunch, vernieuwende ideeën en kennis! Gun je het je?

Passen de data niet? Liever ’s avonds? Maak dan nu gebruik van deze mogelijkheid: Efficiënt Ondernemen, in 5 stappen meer verdienen, meer voldoening en meer tijd ‘vrij’, georganiseerd door Unizo, op Corda Campus, Hasselt.

Kan je niet wachten? Check je mogelijkheid om sneller te starten hier via een scan-gesprek met me.