Ondernemer of freelancer, je kunt gemakkelijk ideale klanten krijgen

Eenvoudig en gemakkelijk ideale klanten krijgen, zonder gedoe, wel via doorverwijzingen.

We staan er vaak niet bij stil. Bij deze strategie om klanten te krijgen.

Want het is simpelweg gemakkelijk ideale klanten krijgen: de strategie van doorverwijzingen.

 

Ik ben zelf super blij met alle doorverwijzingen, gedurende de voorbije jaren. Het heeft heel veel voor mij en Bureau Stroom betekent, en dat doet het nog. Dus doe je voordeel met deze strategie!, Inge Ketels

 

Wat is een doorverwijzing?

Een doorverwijzing is dat andere mensen je gaan aanbevelen, dus een soort mond aan mond reclame.

 

Know Like Trust

Eén van mijn business coaches hamerde het erin. Klanten dienen je eerst te leren kennen, dan leuk vinden en dan vertrouwen.

Als iemand naar je doorverwijst, is er veel makkelijker vertrouwen. Het werkt immers veel sterker als iemand anders over jou vertelt. Daardoor kan je sneller tot een samenwerking komen.

 

Hoe kan je zorgen dat anderen over jou vertellen?

Het is aan jou om te zorgen dat dit veel gebeurt.

Het kost je weinig, je hoeft er zo goed als niets voor te doen, en het levert je heel veel op.

Het zijn vaak mensen die bij jou passen, omdat de klanten of mensen die hebben doorverwezen ook bij jou passen.

Je hoeft niet af te wachten tot het gebeurt, je kunt er echt voor zorgen dat het plaatsvindt.

 

Manieren om doorverwijzingen te krijgen

 

Klanten

De eerste manier is om klanten die je spreekt te vragen of ze iemand kennen voor wie dit ook interessant is.

 

Deelnemers aan een bijeenkomst

Een tweede manier om doorverwijzingen te krijgen is deelnemers aan een bijeenkomst te vragen of ze een partner mee willen nemen, waarvan zij denken dat het voor diegene ook interessant is.

Je kunt uit je bestaande klanten nog meer klanten krijgen. Je gaat mensen gewoon vragen of ze nog iemand kennen

 

Netwerken

Dit kun je zelfs tijdens het netwerken doen. Heel veel mensen vinden dit lastig omdat ze denken behoeftig over te komen. Je kan echter gewoon vertellen dat mond aan mond reclame belangrijk voor je is.

Mensen willen elkaar graag helpen, dus doe het gerust zonder schaamte of onzekerheid.

 

Vertrouwde collega’s of ondernemers

Vorm een groepje van vertrouwelingen, met wie je afspreekt dat je elkaar gaat promoten.

Je geeft aan waarom je het interessant voor iemand vindt, dat ze met die persoon contact opnemen. Je gaat in je eigen netwerk doorverwijzen naar anderen.

Je kunt overwegen om commissies af te spreken.

 

Officiële doorverwijzers

Zoek contact met de officiële doorverwijzers. Bijvoorbeeld huisartsen, HR-mensen, boekhouders, … Iemand die contact heeft met jouw doelgroep.

Het is belangrijk dat ze je goed kennen. Dus nodig ze een keer uit om jouw dienst mee te maken. Stop er tijd, in want je wilt dat ze vertrouwen in je hebben.

Mensen willen niet verkeerd doorverwijzen.

 

Hoe pak je dit praktisch aan?

Maak je ideale klant helder

Noem het probleem van je klant en het resultaat wat ze graag willen. Je schetst zo het profiel van je ideale klant. Mensen krijgen er meteen een beeld bij en kunnen bedenken voor welke personen het interessant zou zijn. Zo ga je gemakkelijk ideale klanten krijgen.

Hoe komen ze in contact

Maak concreet hoe je nieuwe klanten bij jou kunnen komen.

Vraag of de doorverwijzer een mail wil schrijven, of contact wil maken en dat je hem wil benaderen. Zo word jij geïntroduceerd en wordt het een warmer contact.

Je kunt ze ook vragen je gratis e-book of weggever aan die persoon te geven zodat ze contact met je kunnen opnemen.

Maak dus heel duidelijk hoe ze aan je kunnen doorverwijzen.

 

En nu jij: wie ga je vandaag al benaderen?

 

In dit artikel vertel ik je wat doorverwijzingen zijn, hoe ze werken, wie je ervoor kan benaderen en hoe je dit praktisch aanpakt. Het kan je helpen om gemakkelijk klanten te krijgen. En niet zomaar klanten, juist ideale klanten waarmee je prettig kan werken!

Veel plezier ermee!

 

Inge Ketels

PS: Wil je sneller groeien? Meer vrijheid en passie ervaren in je bedrijf? Daar help ik je graag mee. Vraag een scan-gesprek aan!

In een Scan-gesprek geef ik je inspiratie, kennis en ideeën over de mogelijkheden die je hebt om met jouw bedrijf meer te verdienen, meer voldoening en meer vrijheid te hebben, met ideale klanten. De waarde van dit gesprek is 197 euro en ik bied het je vrijblijvend (en gratis) aan.

Klik hier om je voor een scan-gesprek aan te melden

Om het gesprek goed voor te kunnen bereiden en optimaal te laten verlopen, vraag ik je om enkele vragen te beantwoorden. Tot snel!