Hoe hogere prijzen vragen in een markt waarin een klant de goedkoopste prijs wil?

De goedkoopste prijs? Deze vraag kreeg ik gisteren voor de gratis online training ‘in 3 stappen naar 3 keer winnen: meer verdienen, voldoening en vrijheid’

Hoe kan ik, in een markt waar het enkel over de goedkoopste prijs gaat, mijn klanten toch overtuigen van een hogere prijs? Zodat ik meer omzet kan genereren en na 5 jaar eindelijk nog eens een dag vakantie kan nemen?

Dit is een super terecht vraag.

Veel ondernemers werken te hard en nemen te weinig vakantie

Misschien ken je iemand waarvoor dit speelt. Geef deze ondernemer gerust de link van deze pagina, want het is zo fijn om oplossingen aangereikt te krijgen voor dit probleem.

 

Hoe los je dit op?

De oplossing hiervoor ga ik illustreren aan de hand van een voorbeeld.

Bij een storm is een boom afgeknakt en neergekomen op 50 cm van het huis van een bevriende collega. Je kan je voorstellen dat die dreun hun erg deed schrikken. Dat op zijn minst.
Ze zochten iemand die de boom kon verwijderen.

  • Leverancier 1 kwam langs en deed een aanbod voor 2000€. De goedkoopste prijs.
  • Leverancier 2 kwam langs en deed een aanbod voor 4000€. Duur. Erg duur. Onverwachte uitgave. Niet op gerekend.

En toch kiezen ze voor leverancier 2.

Waarom kiezen ze de duurste?

Leverancier 2 straalt rust uit.
Maakt verbinding. Vraagt: ‘ik kan me voorstellen dat u geschrokken was’.
Geeft vertrouwen. ‘We gaan ook die boom en die boom weghalen, op zo’n manier dat uw huis geen schade ondervindt’.
Stuurt zijn mannen deskundig aan: ‘we hebben alle tijd. De eerste die snel snel wil werken, vliegt eruit. We willen met alle zorg hier deze taak afwerken’.

Wat heeft deze leverancier dat de andere met de goedkoopste prijs niet heeft?

De 1e bracht eerder een gevoel van onveiligheid, snel willen doen, …

De 2e verkoopt, naast de kwaliteit van zijn dienst, vertrouwen, zekerheid en gerustheid. Zijn verkoopvaardigheden zijn sterk. Hij leeft zich in in de klant. Hij durft een hoge prijs te vragen. Hij laat zich niet onder druk zetten door de prijszetting van collega’s.

In elke markt, spelen er naast prijs ook andere elementen.

In dit verhaal ging het om gerustheid.

Ga dus na:

  • Wat willen je klanten echt?
  • Wat is een extra waarde die je meegeeft, die van belang is voor klanten?
  • Wat maakt dat je prijs niet meer zo belangrijk is? Wat primeert op de prijs?

Dat is antwoord 1 op deze vraag.

Slimme marketing en sales

Antwoord 2 ligt hem in marketing en sales: doorgaans neemt dit veel te veel tijd in beslag, omdat het niet slim wordt georganiseerd. Er valt heel veel winst te boeken, in het leren om dit efficiënter te doen, zodat je makkelijker ideale klanten aantrekt.

Wat je daarvoor nodig hebt, zijn vernieuwende ideeën, durf en implementeren, zoals:

Op beurzen bijvoorbeeld klanten selecteren, zodat je met de best mogelijke klanten in zee kan gaan. Dat werkt beter dan iedereen te moeten contacteren. Daardoor kijk je tegen een berg werk op. De kans is dan groot dat het contacteren niet goed verloopt, omdat de tijd je ontbreekt.

Hoe overtuig je klanten, in een markt waarin men de goedkoopste prijs wil? Door enerzijds je klant zo goed te kennen dat je weet wat echt belangrijk is én dit te bieden. Je maakt zo je aanbod onweerstaanbaar, ook al is het hoger geprijsd. Dan overtuig je klanten vanzelf. Anderzijds kan je tijd besparen, en wél op vakantie, door je marketing en sales eenvoudiger en slimmer te maken.

Verdien je te weinig, werk je te hard of heb je nog te weinig leads? Stel je jezelf ook de vraag hoe je hogere prijzen kan vragen? Wil je meer succes én tijdvrijheid?

Daarmee help ik mijn klanten.

Meld je aan voor een vrijblijvend gesprek via deze link en ik geef je waardevolle ideeën, kansen en mogelijkheden, waar je tot nu toe geen zicht op had. Ik heb beperkt plek in mijn agenda, dus meld je snel aan voor een gesprek. Vul daarbij kort de vragen in, zo kan ik me allerbest voorbereiden. Bedankt en tot snel!