Leiderschapsstijlen: Kwetsbaar leiderschap voor een ijzersterk resultaat

Je wil het anders.
Het moet veranderen.
Maar hoe pak je dat aan? Anders omgaan met klanten? Met medewerkers?
Verlangen naar een andere leiderschapsstijl dan gangbaar in je bedrijf?
Hoe ga je ermee om als je vindt dat dingen ontbreken?

Bangelijk…

Joost Callens, CEO van Durabrik, kon er niet meer omheen.

Het verlangen, de droom naar anders.
Het ontbrak hem aan iets … bij de overheersende aandacht voor aandeelhouderswaarde en die kijk naar klanten.

Het paste hem niet echt.

In zijn boek ‘de kwetsbare leider’ schrijft hij over zijn proces en aanpak.

Zijn traject van ‘ik wil het anders’ via stilstaan bij zichzelf naar het meenemen van zijn organisatie in een veranderingsproces.
Ik zocht Joost, nadat zijn boek was uitgekomen op, in de inspirerende omgeving van ‘de Stille Ruimte’ van Durabrik.
Ik was er aangenaam verrast door de mooie ruimtes, de kunst, de inspirerende spreuken op het toilet!
Ik luisterde er naar zijn verhaal.

Hier vind je 3 bouwstenen van (sterk) leiderschap, die ik van hem voor je optekende!
Hoe combineer je kwetsbaarheid en leiderschap voor een i
jzersterk resultaat?

 

1. In de spiegel kijken

Als leidinggevende, als je verandering wilt of je organisatie doen kantelen, staat alles of valt alles met de bereidheid van de leider om in de spiegel te kijken. Wat geeft energie? Wat kost energie? Waar zitten eigen onzekerheden? Daarmee aan de slag gaan is essentieel.

Een onzekerheid die Joost bijvoorbeeld tegenkwam in het afgelegde traject is de tijd/resultaatfactor: kies je voor korte termijn resultaat of voor een lange termijn investering?
Opleiding, coaching of een veranderingstraject voor een organisatie is een lange termijn investering. Resultaten zie je niet altijd onmiddellijk, anderen overtuigen is vaak niet evident.

‘Het proces is ook nog niet af, maar Durabrik is wel goed op weg’, zegt hij. ‘In de hectiek van de dag vinden we het ook belangrijk om medewerkers zelf de mogelijkheid te geven in hun spiegel te kijken. Dat doen we bijvoorbeeld door spreuken op te hangen op het toilet. Dat gebeurt al 8 jaar! Daarmee geven we even een reflectiemoment.’

Medewerkers sturen passende spreuken in. De dame aan het onthaal vertelt enthousiast dat zij die tekst van een fotootje voorziet en er een mooi geheel van maakt. ‘Het is fijn om tussendoor even iets creatiefs te doen’, zegt ze enthousiast.

 

2. Authentiek en kwetsbaar zijn in woord en beeld

Vaak moffelt iemand een groot stuk authenticiteit weg, bij de start van zijn carrière. Men wil scoren met een goede indruk. Alles wat niet in dat plaatje past, mag er niet zijn.

Vroeger was er bijvoorbeeld Joost op het werk, Joost privé, Joost onder vrienden. Het waren andere accenten.
Door naar zichzelf te kijken is er één Joost gekomen. Authentiek!

Het levert veel op om zichzelf te kunnen zijn, zeker in een werkcontext. Enkel zo kan je het beste van iemand naar boven laten komen!
Het is dus een uitdaging voor leidinggevenden om mensen die ruimte te kunnen geven  en er te (mogen) zijn met kwetsbaarheden en onzekerheid.

Hoe kwetsbaarheid bijvoorbeeld een plek krijgt bij Durabrik?
Eventjes intunen voor een vergadering hoe het gaat. De vraag stellen: ‘Hoe zit je erbij?, Wat speelt er op dit moment in je leven?’

Een vergadering is vaak rationeel, je dient te plannen en beslissingen te nemen. Bij de start ruimte geven aan emoties, geeft zuurstof. Het is immers het emotionele dat het hoe van de vergadering bepaalt. Daarbij op voorhand stilstaan maakt dat medewerkers er vollediger bij kunnen zijn.

 

3. Je doel graag hebben en daarbij oog hebben voor ieders behoeften

Jezelf telkens opnieuw de vraag stellen: ‘Zie ik mezelf graag in wat ik doe elke dag?’. ‘Voel ik voldoende hartsverbinding met wat ik wil doen en met de mensen waarmee ik het wil doen?’.

Hoe we daar elke dag mee aan de slag gaan?
Tijdens meetings zit letterlijk pop Julien mee aan tafel. Hij vertegenwoordigt het perspectief van de medewerker of de klant. Dit herinnert ons eraan om ook vanuit die blik de zaak te bespreken.
Onze missie voor de medewerkers: ‘ Voor iedere medewerker bieden we een 2de thuis, een werkplek met ruimte om zich volledig te ontplooien’ vertaalt zich in bijvoorbeeld een fun-comité, vers fruit elke dag, kunst op de werkvloer, aangename ruimtes in de vroegere kijkwoning om te ontspannen en ontmoeten, mogelijkheden voor de eigen ontwikkeling,…

Er wordt hard gewerkt bij Durabrik.

Daarnaast wordt er doelbewust geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling, kijken in de spiegel, authentiek leiderschap, doen wat je graag doet,…
En dat loont!
Durabrik is een rendabel en goed draaiend bedrijf, waar het aangenaam is om te werken.

Meer lezen? Het boek ‘De kwetsbare leider’ van Joost Callens is een aanrader. Klik hier voor meer info.

Zelf interesse om vanuit kwetsbaarheid en visionair je leiderschap vorm te geven? Om authentiek stappen te zetten in je organisatie en resultaten te boeken?
Bureau Stroom helpt je, als leidinggevende of professional, om vanuit je sterk leiderschap in je bedrijf te staan. Interesse? Vraag een scan-gesprek aan!