In plaats van time management, elimineer je imposter syndrome en verhoog je effectiviteit

  • Sofie kijkt op haar todo lijst. Het is 18u30. Enigszins teleurgesteld en met een vervelend ‘niet-genoeg- gevoel vouwt ze haar laptop dicht. Het zeurende gevoel van dichterbij komende deadlines belooft ook vannacht weinig slaap.
  • Laura twijfelt. Stuur ik nu een mail naar de medewerkers? Hoe verwoord ik het het best? Ergens zeurt een ‘ik kan het niet goed doen’ gevoel door haar maag. Haar mail geraakt maar niet af. Rusteloos besluit ze eerst het rapport van gisteren nog eens te herwerken.
  • Johan heeft klamme handen. Straks een meeting met de opdrachtgevers. Ook al heeft hij veel ervaring, in deze nieuwe situatie als zelfstandige consultant is dit meer dan spannend. Een gevoel van ‘ik ben niet bekwaam’ tintelt onprettig in zijn onderbuik. Nog maar eens zijn presentatie doorworstelen, zodat hij precies het juiste zegt, denkt hij nerveus.

Sofie, Laura en Johan zijn allemaal hooggeplaatste professionals. Ze zijn leidinggevenden of ondernemer die denken dat ze misschien best iets aan hun time management mogen doen.  Ze vinden dat ze niet effectief en efficiënt genoeg zijn, dat ze tijd verliezen en dat het beter kan.

Het zal je misschien verbazen: daar ligt echter niet hun probleem.

Hun onzekerheid, piekeren of twijfel is wel de echte boosdoener. Ze hebben last van een imposter syndroom, zonder het te beseffen. Het imposter syndroom, of oplichterssyndroom, staat bekend als voelen of denken dat je het niet kan, niet bekwaam bent. Dat je over te weinig competenties beschikt waardoor succes een toevalstreffer is, of een eenmalig gelukje.

Iemand heeft er makkelijker last van in nieuwe situaties.

Je vindt een uitgebreide beschrijving van imposter syndroom in het artikel ‘Hoe je als ondernemer, CEO, professional of leidinggevende succesvol kan zijn, zelfs als je last hebt van imposter syndrome’.

De kost van imposter syndrome?

We onderwaarderen onszelf. Onze zelfwaarde laten we afhangen van we doen of weten, waardoor we een onmogelijke druk leggen om alles te weten. Externe druk, een omgeving met slimme mensen die aan de buitenkant onoverwinnelijk lijken te zijn, versterkt dit gevoel en onze zogezegde beperkingen. Je voelt je minder dan hen, hebt het gevoel dat je nog niet zoveel kennis en competenties beschikt dus hoeveel succes verdien dagje dan zelf verdienen?

Herken jij jezelf hierin? Twijfel je over je eigen competenties en of je succes verdient? Heb je het gevoel (heel) hard te moeten werken om te laten zien dat je het succes waard bent omdat je geweten knaagt? Heb jij het gevoel dat je werkrelaties in de maling neemt omdat je in het echt niet zo goed bent als zij denken?

Dan wordt het tijd om wat aan die nare gedachten te doen. Om helder te krijgen of hetgeen dat jij voelt klopt bij de werkelijkheid. Wil jij je comfortabel voelen met de successen die je haalt? Wil je af van belemmerende gedachten zodat je meer rust ervaart?

Het imposter syndroom aanpakken

Hieronder lees je 5 strategieën hoe je deze boosdoener van onzekerheid aan kan pakken, zodat je effectiviteit vergroot.

  1. Stop met je te vergelijken met anderen.

Vergelijk je jezelf (onbewust) met anderen? En komt dan meestal de ander beter uit je vergelijking?

Het is een ingebouwd mechanisme dat je niet vooruit helpt.  Stop ermee. Want door je te vergelijken, blijf je je zelf onderuit halen. Zo hou je jezelf klein. Je hebt een unieke visie, je doet de dingen op jouw manier. En daarmee bewandel je jouw eigen pad naar succes. Akkoord? Zoek uit wat jou triggert om te vergelijken. Bijvoorbeeld social media, of praten over werk met collega’s. Wanneer je deze situaties uit de weg gaat voorkom je dat je in de verleiding komt.

Ik leerde van Inge te stoppen met me te vergelijken met anderen. Binnen een week stond de manager aan mijn bureau. ‘Wat ik deed?’ Want mijn resultaten waren zo de hoogte in geschoten. ‘Kan je dat leren aan de andere teamleden?’, Jos

  1. Stel jezelf de juiste vragen

Wat je denkt, als je je onzeker voelt, is niet waar en niet helpend. Dat klinkt eenvoudig, he!

Door goede vragen te stellen help je je zelf om anders te denken.

De vraag ‘is het waar?’ of ‘Wie zou je zijn zonder de gedachte ‘ik ben niet bekwaam’, ‘de ander is beter’,…?’

Andere helpende vragen vind je in dit artikel: ‘Stap uit de piekertrein. Met juiste vragen naar effectiviteit’.

Met goede vragen stellen, kan je niet alleen jezelf ontzettend helpen. Ook je medewerkers of gezinsleden! Je helpt ze door twijfel heen te breken.

Ik trok mezelf altijd in twijfel. Daardoor piekerde ik veel en duurde het lang eer er iets uit mijn handen kwam, zei Laura.

Ik vind het ongelofelijk dat deze samenwerking met Inge Ketels zo’n effect heeft. Ik heb eerder psychologen geraadpleegd en cursussen gevolgd, maar dat had niet dit succes. Ik besefte maandag dat ik er echt anders insta. Ik had binnen een mum van tijd een mail verstuurd, waar dat anders beduidend langer duurde, met heel wat gepieker.

  1. Spreek erover met anderen.

In het boek ‘De kracht van kwetsbaarheid’ heeft Brené Brown het over juist dat delen wat je lastig vindt. Tuurlijk, dat is kwetsbaar maar brengt je ook ver. Zo haal je de lading ervan af en kan je je vrijer bewegen. Praat je met de juiste persoon kun je zelfs ideeën uitwisselen of aanmoediging ontvangen. En daar groei je weer van in zelfvertrouwen.

Dat is net de kracht van groeistappen zetten in een groep gelijkgestemden. Daar is het veilig om te delen wat je dwars zit.

  1. Je gevoel als barometer

Hoe weet je nou of onzekerheid, twijfel,  piekeren of het imposter syndroom je parten speelt? Feitelijk maakt het niet uit welke indicatie je hebt, een ding is zeker: dan voel je je slecht. Deze negatieve gedachte is een indicatie dat je niet helpend denkt. Gebruik je gevoel als barometer.

Wanneer je je regelmatig slecht voelt over je eigen werk en situatie waarin je zit is het hoog tijd om anders te denken. Met stap 5 bijvoorbeeld.

  1. Empower jezelf

Gebruik de tijd dat je besteed aan piekeren, twijfelen of je onzeker voelen om anders te gaan denken. Je mind is een programmeerbaar iets.

Spreek jezelf positief toe en stop hier je energie in.

Het is niet voor niets dat een voetbalcoach het beste kan halen uit zijn team.

Wat je denkt en hoe je denkt heeft een groot effect. Je woorden, die je jezelf toespreekt, creëren je wereld. Start nu met jezelf empowerend toe te spreken!

Hoe nu verder?

Ben je een topper, manager, leidinggevende, ondernemer, potential en heb je last van het imposter syndroom? Of van negatieve gedachten die je belemmeren om te genieten van succes? Gebruik dan deze 5 strategieën. Stop met jezelf te vergelijken, stel jezelf goede vragen, spreek erover, gebruik je gevoel als barometer én empower jezelf.

Je zal zien dat je efficiëntie sterk stijgt! Net alsof je 3 cursussen time management hebt gevolgd en toepast! Met een kanttekening: je overtuigingen blijven bij time-management onveranderd. En juist daar zit de échte switch die je nodig hebt.

Vaak vertellen getalenteerde professionals dat ze dit moeilijk vinden. Dat ze graag anders willen leren denken, maar niet weten hoe. Ik heb er een toolbox voor ontwikkeld, die aan bod komt in het traject Sterk Leiderschap.

Sterk leiderschap en genieten van succes.

Het traject Sterk Leiderschap helpt professionals, leidinggevenden en ondernemers om hun kwaliteiten en competenties beter naar buiten te kunnen brengen, zodat ze makkelijker hun top bereiken. Dat geeft meer geluk, voldoening én waardering.

Interesse? Er is beperkt plaats én je kan enkel starten na een scan-gesprek waarin we afstemmen of het programma je optimaal vooruit kan helpen. Reageer snel en vraag je scan-gesprek aan!

Liever direct een oplossing? Schaf je dan de cd/mp3’s aan 4 power. Ze staan bol van de versterkende gedachten. Ondertussen meer dan 1500 exemplaren in omloop!

PS: ben je coach en wil je graag extra tools om mensen te begeleiden, zodat ze daadwerkelijk stappen zetten? Wil je daarnaast ook met je zaak groeien en werken met ideale klanten? Vraag je scan-gesprek aan en ik geef je inspiratie en tips en laat je je extra mogelijkheden zien!