Online marketing succes, 5 cruciale tips van Jelle Wierdsma

Online marketing succes? Daarvoor startte Jelle Wierdsma in 2018 Groeimakers op, als alternatief voor (online) marketingbureaus. Jelle helpt ondernemers de stap naar digitaal te zetten. Hij biedt bedrijven oplossingen aan om meer groei te realiseren door het creëren van meer leads en hun online zichtbaarheid te verbeteren.

Maak van je online marketing een succesverhaal met Jelle Wierdsma van Groeimakers

In een interview van Inge Ketels, businesscoach en groeistrateeg, laat hij in zijn kaarten kijken en geeft 5 cruciale tips om door online marketing meer klanten te krijgen. Je vindt ze hier:

1. Denk als je klant

Kruip als het ware in het hoofd van je klant, waar bevind jouw potentiële klant zich online? Waar kan je hem het efficiëntst bereiken?

Liever kijken dan lezen doe je via deze video:

Om een voorbeeld te geven, ik hielp een bedrijf waarvan de klanten pluimveekwekerijen zijn. Dit bedrijf dacht dat ze met veel posten op Facebook en een blog het beste af waren om online klanten te vinden. Ik raadde hen dit echter af, aangezien ze zo wél een groter bereik zouden halen, maar voor dit type klanten is dit minder relevant. Samen hebben we een succesvolle LinkedIn campagne opgezet die heel specifiek op de B2B doelgroep gericht was. Het is enorm belangrijk om te weten wie je klant is. Eens je je specifieke niche kent voor je product of dienst kan je je marketingeuro´s veel efficiënter spenderen.

Als marketeer geloof ik niet in de one-size fits all.

Let op met al te gemakkelijke conclusies te trekken als, “voor álle B2B klanten is LinkedIn ideaal”, en “voor alle B2C klanten, of eindgebruikers is Facebook en Google interessanter”.

Ik kan je uit ervaring zeggen dat dit erg afhankelijk is van de sector en van het type klant dat je wil bereiken.

2. Verkoop resultaten, geen producten of diensten

Je klanten kopen graag, maar worden niet graag iets verkocht. Daarmee wil ik zeggen dat het belangrijk is om je klant te laten zien wat er voor hem inzit.

Denk na over de vraag “Welk resultaat kan mijn klant halen uit mijn product of dienst?

Het verhaal waarmee je naar de klant stapt kan een enorm verschil maken.

Klant Joyn, verdeler van een Belgische klantenkaartsysteem stapte vroeger naar de handelaars  met het verhaal, “Wij hebben een digitaal klantenkaartsysteem, koop ons digitaal klantenkaartsysteem.” Veel handelaars vonden dit aanbod te duur en te tijdsintensief om de overstap te wagen.
Door hun verkoopsverhaal radicaal om te gooien naar het aanbieden van tastbare resultaten waren de reacties van handelaars totaal verschillend.  In plaats van een product aan te bieden bieden ze nu het volgende: “wij helpen handelaars groeien, onze handelaars zien gemiddeld 15% extra groei wanneer ze met Joyn aan de slag gaan, ze bekomen verkoopspieken van 35% met coupon-acties van hun Joyn systeem”. Wauw, die resultaten zou ik als handelaar ook wel willen bekomen!

Zoals je ziet, mag je het belang van hoe je communiceert met je klanten zeker niet onderschatten. Communiceer de resultaten die je klant behaalt!

3. Challengen, testen, meten, herhalen

In marketing moet je vaak geduld hebben. Het is zelden zo dat je meteen een groot succes behaalt. Het is een principe van testen, leren, meten en verkennen. Zo zie je wat werkt – en dus nadien kan herhalen – en wat er niet werkt.

Durf falen!

Gaandeweg leer je ook dat kleine verbeteringen soms grote impact hebben zoals de call-to-actions in je mailings.

Zo ondervond ook Bureau Stroom. Door de suggestie van Jelle om concrete call to actions toe te voegen aan, op zich al interessante emails verhoogde de open rate en click through rate van de emails aanzienlijk.

Omdat meer potentiële klanten je emails effectief lezen heb je ook meer kans om nieuwe klanten te krijgen. De call to actions zorgden voor nieuwe deelnemers voor het Stroom in Business traject. 

4. Durf hulp te vragen

Veel kun je leren door testen, maar een “hack” is soms gewoon hulp aan de juiste mensen te vragen. Bevraag je klant als je een nieuw product lanceert, zeg hem dat hij zijn eerlijke mening mag geven. Ik denk ook aan netwerken, ga op zoek naar mensen met bepaalde expertise die jouw expertise kunnen verrijken en maak een partnership.

Een kennis, die zwembadbouwer is, gaf voor onze samenwerking meer dan 100 euro aan marketingbudget uit, per aanvraag! Door van generieke reclame over te stappen naar heel gericht de juiste mensen te aanspreken, heeft hij nu maar 5 euro aan marketing nodig om een offerte-aanvraaag binnen te krijgen.

Ander voorbeeld is een energievergelijkingswebsite: ik heb vroeger 3 jaar bij Lampiris gewerkt, dat wist de eigenaar. Omdat ik heel wat insights heb over deze sector, werd ik de ideale marketingexpert voor deze energievergelijkingswebsite. De klant kent zijn business zeer goed, wat zorgt voor hele mooie resultaten. We versterken elkaar als het ware.

Ga dus zeker na of je ook op zoek kan gaan naar partnerships en zoek synergiën. De steun die je zo krijgt, stelt je in staat om sneller te groeien en het geeft je nieuwe perspectieven. Omdat je zo blinde vlekken wegneemt.

Met elkaar meedenken maakt iedereen sterker. Dat is ook wat deelnemers aan een traject als Stroom in Business ervaren.

5. Het geheim van geven

Durf te geven!

Niets is efficiënter om vertrouwen te winnen.

Begin niet als een verkoper, met korting en acties. Trek mensen binnen met op voorhand waarde-cadeau’s te geven.

Door een gratis weggever – zoals een staaltje of een gratis ebook – voelen mensen dat je te vertrouwen bent, dat je naast het economische aspect ook iets wil geven aan de mensen, zonder er iets voor terug te vragen. Dit schept vertrouwen en maakt dat de mensen ook gemakkelijker zullen durven overgaan tot een aankoop.

Een startup in skincare, die een experiment deed met een gratis sample handcrème tijdens de Coronacrisis, zag dat mensen naast het gratis staaltje ook één tot twee producten kochten, in het gemiddelde winkelmandje zaten producten voor een waarde van 80 euro.

Dit bewijst voor mij nog eens dat geven belangrijk is bij het opbouwen van een langdurige klantenrelatie. Gratis webinars, en ook opleidingen en events zijn super tools om te geven, vooraleer je investeert in meer traffic te genereren naar je online aanbod.

Jelle Wierdsma van Groeimakers werkt mee in het Stroom in Business-traject. Dit is een mooi voorbeeld van een krachtige synergie. Bovenop het businesscoaching- en marketingverhaal van Inge, waardoor ondernemers meer verdienen, in minder tijd en met meer voldoening, helpt Jelle ze de stap zetten naar online marketing. Online visibiliteit, online marketingstrategieën, testcampagnes en/of bepaalde kanalen op poten zetten. Zo vinden klanten via dit traject online makkelijker klanten!

Samenvattend, welke zijn 5 cruciale tips als je online marketing succes wil? Jelle Wierdsma van Groeimakers deelt ze hier:

  1. Ken je klant. Ga na waar je hem kan vinden. En richt daar je pijlen op!
  2. Communiceer niet over je product of dienst, wel over het resultaat dat je klant er mee kan behalen!
  3. Durf falen. Geen one lucky shot maar testen, meten, experimenteren en herhalen,
  4. Vraag hulp aan de juiste mensen, zo creëer je synergieën en partnerships, die elkaar versterken
  5. Met geven win je vertrouwen en … klanten!

Deze tips lezen is één ding, toepassen is een ander! Wil je het graag in praktijk brengen, samen met gelijkgestemde ondernemers, zodat je direct kan genieten van de synergie?

Contacteer Inge Ketels voor een scan-gesprek (waarde 197€, 30’ vrijblijvend), slechts enkele plekken mogelijk per week, maak daarom snel hier je reservatie. De vraagjes die je vindt, helpen Inge om het gesprek optimaal voor te bereiden en je ideeën te geven voor jouw zaak én je online marketing succes.

Graag meer inspiratie ontvangen over ondernemen? Vraag dan het gratis e-book aan ‘5 Strategieën om je omzet de verDRIEvoudigen’ en ik stuur je vaker waardevolle info!

Jelle Wierdsma van Groeimakers vind je hier!

Graag tot snel!