Nieuwe klanten werven: mijn geheim stappenplan!

Nieuwe klanten werven? Ik vertel je zodadelijk mijn geheim stappenplan.

Want vaak hoor ik ondernemers dit zeggen: ‘Ik vertelde alles. Hoe we precies werken.’, vertelt ondernemer N. ‘Ik gaf al mijn know-how weg, want zo kan ik deze potentiële klant overtuigen van ons kunnen. Erna hoorde ik er niks meer van. Hij is nooit klant geworden. Wat doe ik verkeerd?’

of

‘Ik weet niet precies wat zeggen. Dus stel ik het uit, om met klanten in contact te komen’, zegt ondernemer J.

Herkenbaar voor je?

Voor mij alleszins. Ik kon niet verkopen. Ik vond netwerken vreselijk. Nieuwe klanten werven ontmoedigde me. In 2005 zorgde dat ervoor dat ik kanaaltjes aanlegde, zodat ik kon doen wat ik het allerliefste deed: met mensen werken. Later leerde ik hoe het wel kon, op een manier waar ik er nu heel veel plezier in schep.

Wil je weten hoe? Lees verder!

Onderneemster F. zei: ‘Ik wil alternatieven vinden voor inkomsten, met werk wat ik ook graag doe. Ik wil meer online doen, zodat ik voorop kan blijven als ondernemer. Kan je me daar meer over vertellen?’, nadat zij de masterclass ‘Sterk Leiderschap vraagt moed’ volgde, die ik online gaf.

Misschien verbaast het je, maar ik vertelde haar niet, van naaldje tot draadje, hoe het online aan te pakken of dat online programma te maken.

De veelgemaakte fout

Veel ondernemers maken die fout wel, als ze in gesprek gaan over hun dienst of product en willen nieuwe klanten werven. Ze vertellen haarfijn hoe het in elkaar zit. Overweldigen de geïnteresseerde met te veel informatie. Geven al hun know-how weg.

Wat gebeurt er dan? Wordt de persoon klant?

Nee… de potentiële klant denkt het wel te weten. Het zelf te kunnen. En weg is ie.

Is hij echt geholpen?

In mijn ogen niet.

Want bij de eerstvolgende hobbel, weet de klant het niet meer. Zijn idee of plan stuikt in elkaar. Zijn hoop op beter vervliegt. En dan ben je er niet meer om hem over die hobbel heen te helpen.

Niet helpend

Eigenlijk heb je je klant dus helemaal niet geholpen.

Veel ondernemers zie ik dit echter doen, omdat ze niet weten hoe het anders kan. Ze hebben ook nooit geleerd het anders te doen. Ze missen de vaardigheid om op een higher level, met grote waarde voor de klant, te verkopen.

Het maakt in deze crisis-tijden voor hen verkopen en nieuwe klanten werven moeilijker, met het risico dat hun zaak het niet overleeft.

Hoe kan je het anders aanpakken?

Waarover ging ons gesprek wel?

In 5 stappen vertel ik je hier mijn geheim stappenplan: hoe je online wel gemakkelijk kan verkopen.

Wat is belangrijk om je op te richten?

  1. Ik wil haar goed begrijpen in waar ze tegen aanloopt en moeite mee heeft. Wat is haar probleem?

  2. Ook wil ik weten wat haar drijft! Wat wil ze echt?

  3. Wat heeft ze nodig om van 1 naar 2 te geraken?

Het is nu, méér dan ooit het moment, om je business en leven zo te maken zoals je echt wil. En ik weet dat ze dat kan, met haar expertise én know-how. Ik weet ook dat dat niet evident is om het alleen te doen.

Omdat je dan te traag vooruitgang maakt en dus nieuwe inkomsten misloopt. Vaak zie ik ondernemers deze fouten maken:

  • je maakt een onaantrekkelijk aanbod. Je weet bijvoorbeeld niet precies hoe je een dienst aantrekkelijk kan neerzetten
  • Je zet je prioriteiten verkeerd, waardoor je veel te veel tijd steekt in iets dat niet opbrengt. Velen bijvoorbeeld maken een online goedkoop programma, dat erna niet verkoopt.
  • Je verliest momentum wanneer je het niet meer ziet zitten en hebt niemand die je dan eenvoudigweg weer kan inspireren en je te helpen het juiste te doen.
  1. Haar mogelijkheden om meer te verdienen in minder tijd en met meer voldoening.

Ik besprak met haar welke mogelijkheden ik voor haar zie, als onderneemster, om meer te verdienen, in minder tijd en met meer voldoening. Ik gaf mijn visie over hoe het anders kan.

Dit doe ik vanuit mijn eigen ervaring en vergaarde kennis (ik heb jaarlijks een erg ruim opleidingsbudget voor mezelf), vanuit hoe ik zelf mijn business heb bijgestuurd, en ben blijven surfen op wat ik het allerliefste doe met het allerbeste resultaat.

Dat sprak haar aan. Ik zag de sprankel in haar ogen. Zelf kon ze die mogelijkheden eerder niet zien. Het maakte haar enthousiast.

  1. We bespraken ook al haar twijfels, want het is best wel een investering.

Het bespreken van twijfels is iets dat je kan leren. Zo kan je een klant helpen, waarvan je voelt dat die graag een stap wil zetten, maar ergens tegen aan loopt. Het helpt iemand om ideale klanten te krijgen die volledig gemotiveerd zijn om met je te werken.

Zonder deze vaardigheden, verliest een ondernemer veel klanten, die wel willen, maar iets niet helder hebben.

Volmondig ja!

Door dit hele proces te doorlopen, kon zij volmondig ja zeggen.

Het is belangrijk om deze 5 stappen te volgen, en leiderschap te nemen in je gesprek. Jij bepaalt de agenda. Enkel zo kan je potentiële klant de waarde van je dienst inzien. En ja zeggen!

Dit gesprek maakte me super blij. En trots:

  • omdat ik weet dat deze ja haar ondernemerschap volledig verandert.
  • Het bewijst me dat, onze manier om online ideale klanten aan te spreken, en van neiuwe klanten werven, werkt
  • En is de start van een inspirerend traject, voor mij én voor haar!

Ondertussen hertekent F. haar business. En nee, zij hoeft niets nieuws uit te vinden. Zij kan het zo aanbieden en online klanten vinden. Met dezelfde kennis en expertise heeft zij een nieuwe inkomstenbron binnen handbereik. In minder tijd!

Al na de eerste sessie bruiste zij van enthousiasme. ‘Ik ben hier heel tevreden over. Het is heel praktisch, je aanpak. Het maakt dat ik het doe en er mee aan de slag ga!’

 

Nieuwe klanten werven? Hoe doe je dat? Zorg dat je leiderschap houdt over de agenda van het gesprek. Volg daarvoor deze 5 stappen, mijn geheim voor nieuwe klanten werven.

  • Zorg dat je je klant goed begrijpt: welk probleem heeft je klant. Zorg dat je leert denken als je klant, zoals Jelle Wierdsma aanhaalt in zijn 5 cruciale tips voor online marketing succes.
  • Ga na wat je klant echt wil!
  • Wat heeft je ideale klant nodig om van 1, het probleem, naar 2, wat je klant echt wil, te geraken?
  • Wat zie je als mogelijkheden die jij met je dienst of product kan bieden?
  • Wat zijn twijfels? Hoe geef je je klant vertrouwen zodat je dienst/product hem het beste vooruit helpt!

Ben je ondernemer met eigen expertise en know-how? Wil je ook een volmondige ja van je klant? Wil je ook leren hoe je online klanten kan vinden? Benieuwd welke mogelijkheden jij hebt, ja zelfs in  crisis-tijd, om meer te verdienen? Reserveer hier je gesprek.

De vraagjes helpen me om ons gesprek optimaal voor te bereiden. Na ons gesprek, én als dank voor je aanmelding, krijg je van me het script ’12 stappen naar een JA van je ideale klant’