Het krachtige effect van leiderschap nemen, voor ondernemers en leidinggevenden!

Leiderschap nemen? Ontdek in dit artikel, of in de video:

  • Waarom leiderschap nemen, juist nu in coronatijd, je heel veel gaat brengen
  • Welke stappen je kan zetten om snel je effectiviteit te verhogen, of als ondernemer meer te verkopen
  • Welke strategieën Inge en Martine zelf hebben toegepast om productiever en efficiënter te werken
  • Wat de meest gemaakte fout is als het aankomt op leiderschap nemen, en hoe je deze kunt voorkomen, waardoor je veel tijd en geld bespaart.

Wat betekent leiderschap?

Je kan een onderscheid maken in persoonlijk leiderschap en het aansturen van mensen, haalt Martine De Prijcker aan. Martine is gepassioneerd door leiderschap, net als ik. Ik laat haar hier aan het woord.

Persoonlijk leiderschap gaat over het leven leiden dat je WIL leiden. Daar de nodige stappen en keuzes in maken. Dat is natuurlijk niet evident. Soms moet je hierin bepaalde obstakels overwinnen, om die richting uit te gaan en om voor je doel te blijven gaan.

Het aansturen en ondersteunen van een team is ook leiderschap. Ervoor zorgen dat medewerkers gemotiveerd zijn. Dat hun neuzen in dezelfde richting staan. Hoe ondersteun je een individu en hoe laat je ze goed samenwerken?

Wat betekende leiderschap nemen voor jou in 2020? Kwestie van walk your talk!?

Met de lockdown in maart-april werden allerlei opdrachten uitgesteld of geannuleerd. Dat was best confronterend.
Ik wou die situatie graag ombuigen en heb beslist om met jou, Inge, in zee te gaan, om effectief Horizon Training & Coaching op een higher level te plaatsen, om voorop te blijven. Te investeren in mijn eigen organisatie.

Het is heel spannend om zo’n stap te zetten, en het heeft al erg opgebracht.

Het helpt me om meer te durven en bijvoorbeeld het allerbeste van mezelf te geven, en mijn trainingen te bundelen in een leiderschapstraject.

Ook ben ik blijven kunnen doordoen, ook online. Terwijl vele andere collega-trainers werkloos thuis zitten in deze situatie.

Wat levert leiderschap op voor bedrijven, leidinggevenden of ondernemers?

“Ik win hier een uur per dag, 15% van mijn tijd, doordat ik nu met de juiste dingen bezig ben op het goede moment, op de goede manier.”, zei een deelnemer aan mijn high level programma ‘Leiden in coronatijd’ spontaan na twee maanden, vertelt Martine.

Het levert een betere productiviteit en efficiëntie.
Men krijgt de dingen beter gedaan in minder tijd, en is met de juiste dingen bezig.
Het verhoogt de levenskwaliteit, want het brengt meer rust.
Op al die vlakken merken we dat het beter gaat.

Voor een bedrijf betekent sterker leiderschap, naast een stijging in productiviteit, ook medewerkers die zich gezien voelen, een betere samenwerking, een grotere motivatie. En ja, ook doorheen online-contacten !

Voor ondernemers?

Voor ondernemers betekent leiderschap nemen o.a. onder hun eigen voorwaarden werken. Dit betekent dat ze het beste tot hun recht komen, de beste waarde kunnen leveren, waardoor ze meer verdienen, met meer voldoening en meer tijdsvrijheid, geeft Inge aan.

Bijvoorbeeld een onderneemster in de fitnesssector, die in deze tijden ook gesloten zijn, maar nu training geeft aan mensen die zelf instructie geven en hier een degelijk prijskaartje aan durft te hangen. Ze gaat hierdoor op een higher level functioneren. Ze kan bezig blijven, blijven verdienen en ook anderen helpen om online training te geven. Hoe mooi is dat!

Wat heeft dit leiderschap nemen, en de samenwerking met mij, jou gebracht, Martine?

Verschillende zaken, bijvoorbeeld:

  • De durf om meer naar buiten te komen
  • Het ontwikkelen van mijn high level program: het jaartraject “Leiden in coronatijd”. Een eerste groep is gestart in september 2020!
  • Mijn commerciële vaardigheden zijn serieus ontwikkeld. Ik heb er plezier in, terwijl ik het ervoor zag als een soort ‘moeten’.
  • Actief blijven op de sociale media gebeurt nu op een heel natuurlijke en authentieke manier. Ik post meer op LinkedIn. Ik schrijf er artikels. Ik durf meer en ik vind het zelfs plezant.

Ik kan dat helemaal bevestigen, Martine. Ik vind het ook zo fantastisch om jou te zien dingen vastnemen, daar gewoon mee verder gaan en stappen in zetten!

Welke 3 stappen kan een leidinggevende of ondernemer zetten om snel productiever en efficiënter te zijn? Zodat hun bedrijf meer profit heeft, ze beter kunnen verkopen of makkelijker meer klanten hebben?

1. De eerste stap heeft te maken met persoonlijk leiderschap.

Mensen kunnen eerst zelf efficiënter worden! Dit doen ze door te bepalen wat hun kerntaken zijn en waar hun prioriteiten liggen. Die scherp krijgen, en daaraan vasthouden, helpt hen om effectief in te plannen en gemakkelijker nee te zeggen, tegen andere zaken die niet essentieel zijn.
Dat is een eerste stap.

2. De tweede stap is efficiënter omgaan met anderen.

Heel wat leidinggevenden zijn zoekende. Men stuurt aan of controleert op afstand. Dat is niet gemakkelijk.
Men dient te leren meer in contact te komen met medewerkers, en de gesprekken op een andere manier te voeren. Bijvoorbeeld door te durven doorvragen. Het is noodzakelijk dat ook persoonlijke info, zoals twijfels, onzekerheden,… naar boven komen als hoe het staat met operationele taken. Wat gaat goed, wat gaat minder goed.
Dit zijn coachende vaardigheden. Het kunnen scheppen van een vertrouwenssfeer. Vaak valt hierin veel te leren. Het zorgt er echter voor dat een leidinggevende makkelijker de vinger aan de pols houdt.

3. Een derde stap is efficiënt interageren binnen de groep

Hierdoor kan een leidinggevende effectief in staat zijn mensen meer te doen samenwerken, zelfs op afstand. Het betekent elk erkennen in zijn of haar kwaliteiten, het potentieel naar boven laten komen en dat synergetisch te bespelen.

Dit zijn vaak nieuwe, te leren vaardigheden in dit online tijdperk. Vaardigheden die veel betekenen voor bedrijf, leidinggevende en medewerkers. Niet alleen in kostenbesparing en efficiëntie, maar ook in samenwerking en sfeer. Essentieel in tijden van war for talent!

Inge, hoe zie jij die drie stappen specifiek voor ondernemers?

Mijn passie voor leiderschap situeert zich vooral op het vlak van ondernemers. Daarin draait het rond volgende punten:

1. Welke waarde lever ik nu echt?

Het kijken naar welke waarde lever ik nu echt? Waar zit mijn magie en kunnen we dat naar een next level brengen, waardoor dat ik mijn klanten veel beter help. Ik noem dat wel eens een premium of VIP dienst, zoals jouw jaartraject, Martine.

Daarin komt alles wat je te bieden hebt samen en kun je een leidinggevende het allerbeste vooruit helpen.

2. Je expertpositie innemen

Je expertpositie innemen is heel fijn, want het geeft je de mogelijkheid dat klanten je vanzelf bellen om met jou te werken. Het is ook uitdagend, want het betekent meer ‘zichtbaar zijn’. Dat vraagt moed en lef.

3. High level vlot verkopen – de vaardigheid om jezelf goed te verkopen

Het derde aspect is die vaardigheden, die verkoopskills, high level vlot verkopen. De enige manier, immers, om precies die impact te kunnen hebben die je wilt, is om aan de slag te gaan met een klant. Liefst ook een ideale klant. Je dienst kunnen verkopen is het enige dat helpt om die potentiële klant stappen te doen zetten en te doen vooruitgaan.
Zelf kon ik helemaal niet verkopen, toen ik startte in 2001. Het is dus zeker te leren.
Want hoe doe je dat op een authentieke manier? Zonder verkoperig te zijn? Zodat iemand gewoon voelt: ‘Dit is wat ik wil. Ik wil graag met jou samenwerken.’ Dan is het vanuit een eigen motivatie.

Die vaardigheden zijn er niet vanzelf. Dat vraagt leiderschap nemen, werken met iemand die hier al verder in is, en je de weg kan wijzen. Als je het water zelf wilt uitvinden, dan duurt dat lang hé.

Deze 3 stappen maken heel veel verschil in hoeveel je kan verdienen, in welke tijdsspanne en met hoeveel plezier. Het komt vaak aan op de juiste ideeën krijgen en die omzetten in realiteit.
Veel ondernemers missen hiervoor een klankbord of de stok achter de deur.

Wat is de meest gemaakte fout die je mensen ziet maken als het aankomt op leiderschap? Hoe kan men die voorkomen, zodat men geld en kosten bespaart?

Blijven uitstellen, zegt Martine. Niet durven de beslissing te nemen om in een traject te stappen. De tijd er niet voor maken. Niet durven investeren in de eigen ontwikkeling, waardoor mensen blijven vasthouden aan oude patronen.

Dat zie ik hier ook zo. Zo zei één van mijn deelnemende ondernemers, Igor: “Het geïnvesteerde bedrag heb ik tienvoudig terugverdiend, alleen al maar het eerste jaar.”
Als je dat op tien jaar bekijkt, dan is de investering 100 keer terugverdiend. Dat is een ontzettende ROI, return on investment. Als ik bij jou hoor, die dame die één uur per dag wint, dat is ongelooflijk.

Wat als je een volgende stap wil nemen?

Martine De Prijcker kan je vinden via Linkedin. Je kan er haar artikels en posts volgen: https://www.linkedin.com/in/martine-de-prijcker/.

Via horizon-training.be kan je bij haar een scan-gesprek inplannen, zodat ze je ideeën en inspiratie kan geven voor een hogere rendabiliteit en productiviteit.

Met Inge kan je kennismaken via het gratis e-book “VerDRIEvoudig je omzet met 5 strategieën, waarmee je vanzelf nieuwe klanten aantrekt die je meer betalen”. Inge helpt leidinggevenden, ondernemers en professionals via Sterk Leiderschap of Stroom in Business meer uit zichzelf halen, hun next level te bereiken, zodat werken gemakkelijker gaat, ze meer impact hebben én dat ondernemers meer kunnen verdienen in minder tijd en met meer voldoening.