5 manieren voor efficiënte feedback zonder vervelend gevoel

Maak je dit ook wel eens mee?

  • Je frustreert je omdat die collega telkens maar weer zit te zingen achter haar computer. De andere collega houdt zich niet aan de gemaakte afspraken. Je vindt het erg moeilijk om daar feedback op te geven.
  • Je zegt maar niks als je partner voor de zoveelste keer zijn ontbijtplankje niet opruimt, ook al ergert het je.
  • Een vriend(in) is vaak te laat. Het stoort je al weken dat ze geen rekening met je houdt. Ze verspilt met haar gedrag jouw tijd. Je zou niet weten hoe je haar dat aan haar verstand brengt, want dan kan je haar op haar tenen trappen.

Mogelijk wil je collega best ophouden met zingen, of meer op de afspraken letten, of wil je partner best dat plankje opruimen en je vriend(in) correctere tijdsafspraken maken. Als die persoon maar weet dat jij dat wil. Via efficiënte feedback op het goede moment los je veel misverstanden op.

Waarom is het zo moeilijk om feedback te geven?

Negatieve feedback geven vinden velen vervelend

Het is lastig, omdat iemand er onzeker over is. Vragen steken dan de kop op als: ‘Ben ik wel juist? Heb ik het goed gezien? Mag ik er wel iets van zeggen? Wat als de ander boos wordt?, Kunnen we nog wel samenwerken erna?…’

“Ik organiseerde een informatiesessie en was best trots om het initiatief daarin genomen te hebben. Ik informeerde mijn collega erover, zodat zij ook mensen kon aanspreken om deel te nemen.
Ik verwachte snel een reactie van haar. Ik wachtte een dag, een week, twee weken.
Ik was ontzet. Ik voelde me steeds slechter als ik haar zag rondlopen. Had ik iets verkeerd gedaan?
Ik verzamelde mijn moed en sprak haar aan. Oh, ze wist van niets, zei ze. Ze had in de drukte die mail niet opgemerkt.
Ik besefte dat ze de waarheid sprak. Ik was opgelucht. Er was niks aan de hand, ik had me voor niets die twee weken zorgen gemaakt! Ze ging alsnog haar mensen aanspreken.”

Feedback is onmisbaar

Met feedback laat je een ander iets weten over gedrag of prestaties. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Want enkel zo weet je precies van elkaar wat wordt verwacht en wat niet. Ook helpt constructieve feedback om snel te leren en je eigen blinde vlekken te ontdekken.

Goede feedback vergt aandacht
Het deskundig geven en ontvangen van feedback vraagt echter wat aandacht. Er valt veel in te leren. Anders vat iemand het snel op als kritiek of een teken van falen. In de goede zin van het woord bevordert feedback werkresultaten, onderlinge relaties, sfeer, zelfkennis, kennis van anderen. Iemand leert sneller!

5 manieren om goede feedback te geven zonder de ander een vervelend gevoel te geven

Letterlijk betekent feedback: terugkoppeling. In de praktijk is het de bedoeling dat feedback bestaat uit constructieve commentaar. Wat maakt feedback nu precies tot goede feedback?

Wat je alvast niet doet:

Tip 1: oordelen of opgekropte onvrede uiten

Nee, feedback houdt niet in dat je schaamteloos oordeelt (‘jij luistert ook nooit’) of je opgekropte onvrede gaat uiten.

Tip 2: iemand aanvallen en gericht op de persoon reageren

Het is zoals in voetbal. Niet spelen op de man, maar op de bal. Niet gericht op de persoon.

Dus niet: ‘jij doet het ook altijd verkeerd’, wel op het gedrag ‘ik hoorde je tegen die klant zeggen dat …’.

 

Wat je zeker wel kan doen:

Tip 3: Opbouwende feedback geeft je krediet

Wil je echt dat je corrigerende feedback gehoord wordt en dat iemand er open voor staat? De beste manier is vaker een welgemeend compliment te geven.
Het effect van positieve feedback wordt jammer genoeg vaak onderschat. Wat goed is, wordt vaak vanzelfsprekend gevonden. Terwijl je juist, door te laten weten wat iemand goed heeft gedaan, veel effect kan sorteren. Je versterkt de relatie. Je laat weten wat je aan iemand hebt en wat het effect is van iemands actie. De persoon leert wat goed was, waardoor motivatie, inzet en zelfvertrouwen groeien.

Tip 4: Maak gebruik van een ‘kapstok’

Een ‘kapstok’ of ‘stappenplan’ kan je helpen je boodschap deskundig te formuleren. Je kapstok kan er zo uitzien:

  • Beschrijf eerst het waargenomen gedrag (zonder interpretatie, dus zo specifiek en concreet mogelijk
  • Vertel daarna hoe dit gedrag op jou overkomt: wat is je gevoel erbij, wat is het effect op je.
  • Gebruik daarbij telkens ik-boodschappen (ik zie…, ik hoor…, ik merk…) in plaats van jij-boodschappen (jij bent…, jij doet…)
  • Geef aan hoe je het anders wil (zie volgende tip)

Tip 5: Bedenk hoe je het anders wil

Ga voor jezelf na hoe je het anders wil. Geef advies of doe suggesties hoe het beter kan (ik zou het fijn vinden als…, het zou voor mij makkelijker zijn als je…) en vraag de ander wat ie daarvan denkt.
Of stel de vraag hoe de ander het ziet met een ‘hoe kunnen we dit anders aanpakken, denk je?’
Zo kan je samen constructief stil staan bij afspraken en de samenwerking!

Negatieve feedback geven is moeilijk en vraagt een goede aanpak. Met een stappenplan dat je kan volgen, maak je het jezelf alvast makkelijker. Denk eraan om vaker positieve feedback te geven, zo neemt iemand je negatieve feedback ook makkelijker van je aan!

 

PS: wil je tips zoals deze ontvangen in de vorm van een online cursus ‘Ga voor Briljante Communicatie‘? Meld je hier aan, dan ontvang je ze in je eigen mailbox, elke 3 dagen één mail, 40 dagen lang!

Indien je een gesprek wenst . Reserveer dan hier je scan-gesprek.